dimarts, 7 de juny de 2016

Fundación Kasparov a Barcelona I

El passat divendres dia 3 i dissabte dia 4 de juny ens visità a Barcelona una delegació de la Fundación Kasparov per impartir un seminari a càrrec d'alguns dels docents d'escacs més importants del món. Hi vaig estar present entre el públic, desitjós d'aprendre'n més; entre els ponents que van exposar la seva experiència hi destacà entre d'altres la Marta Amigó, que explicà el projecte Els escacs a l'escola que, com ja sabeu, la nostra escola en forma part i de manera destacada.

A continuació us en faré cinc cèntims de la primera jornada.

Espectacular escenificació de les ponències
















Divendres 3 de juny de 2016. Caixafòrum de Barcelona.

El mestre de cerimònies, presentador i, en molts moments també expert opinant, va ser en Leontxo García, considerat com a millor periodista d'escacs del món i destacat jugador amb categoria de Mestre Internacional.

Leontxo García
















Adriana Salazar

L'Adriana Salazar està considerada la màxima experta mundial en l'ensenyament dels escacs en alumnes d'infantil (menys de sis anys)  i destacada jugadora, nou vegades campiona nacional del seu país, Colòmbia. La seva xerrada fóu força teòrica però d'allò més interessant.

Adriana Salazar



























El seu treball en aquestes edats es basa principalment en les teories científiques de

- Glenn Doman: el nostre cervell es forma principalment en les primeres edats, moment que és més fàcil de modular. Mitjançant l'estimulació i el moviment (braquiacions) possibilitem dotar-li d'una capa de mielina  més sòlida, capaç d'obrir un ventall de conexions neurològiques més potent en el futur (utilitza la imatge de l'asfalt per a les carreteres per a la seva comprensió).

- Reuven Feuerstein: el cervell va construïnt operacions mentals cada vegada més complexes (teoria de la modificabilitat cognitiva), des de la identificació (qualitats bàsiques dels objectes: color, tamany...); diferenciació (una qualitat d'una altra diferent); representació mental; trasnformació mental; comparació; classificació; projecció; anàlisi/síntesi fins al pensament creatiu i lògic.

- Howard Gardner: el cervell té diferents aptituds o intel·ligències (teoria de les intel·ligències múltiples) i és bo valorar totes i cadascuna d'elles i desenvolupar-les: musical; linguística; lògica-matemàtica; espacial; corporal-cinestèsica; interpersonal; intrapersonal i naturalista. 

Usa un tauler gegant de terra i l'alumnat hi fa els moviments de les peces o bé els que siguin demanats pels mestres, La imaginació i la creativitat sempre hi són presents de la mà dels relats; la música; titelles; cartes; cançons...

Dansa de la dama (Adriana) i del rei (Manuel), amb cançons, és clar.
















Manuel Azuaga

El Manuel Azuaga dirigeix i presenta un programa d'escacs a la ràdio:

El rincón del ajedrez

i porta a terme un important projecte d'escacs social i terapèutic a Andalusia:

Proyecto de Ajedrez Escuela Platero


Manuel Azuaga

























Ens va donar consells alhora de proposar i dur un projecte d'escacs a una comunitat, entitat o institució. Va destacar la oportunitat, mitjançant els escacs, de gestionar el silenci (aconseguir-ne'n per cooperació 10 segons en un compte enrera de dits per tal d'iniciar una activitat); de modificar o afegir normes en funció d'un determinat comportament que volem aconseguir (per exemple, poder fer dues jugades seguides); o de treballar a la classe qualsevol àrea de coneixement (llengua, història, geografia...) a partir de les múltiples històries apassionants que hi ha al voltant dels escacs ("El turc"; Morphy; Rossolino...).

Lorena García

La Lorena García és mestra, psicòloga i psicopedagoga i ens parlà de la seva experiència docent i investigadora a les Illes Canàries i de com és encertat el joc dels escacs per tal de gestionar la intel·ligència emocional.

Lorena García


















Ens explicà que utilitza el joc cooperatiu en alumnes en conflicte (els fa jugar en equip, parella, contra una altra). Ressalta el treball d'hàbits: posició correcta del cos a la cadira i la taula lliure i de com després es transfereix alhora de treballar individualment ja sigui a casa o bé a l'escola. També treballa el raonament i l'enraonament: primer individualment, després en parella i posteriorment en grups de quatre a partir de la resolució de problemes variats en una determinada posició. Els seus treballs constaten la millora de la confiança i l'autoestima en els practicants dels escacs educatius.

José Antonio Montero

El José Antonio Montero és psicòleg i duu a terme un projecte d'escacs social i terapèutic a Extremadura que ha estat distingit només fa uns mesos com a millor projecte del món en aquesta especialitat.



José Antonio Montero

























Malauradament tenia un altre compromís i no vaig asistir a la seva ponència, la darrera de la jornada, tota una autoritat mundial! Segons m'han comentat va confirmar les bondats de la pràctica dels escacs educatius com a eina integració social en col·lectius desafavorits i en el tractament i prevenció d'algunes malalties neurogeneratives. De tot això ja vaig tractar en el bloc anterior i disposeu de l'article en el gadget  de la dreta Beneficis de la pràctica dels escacs.


A més a més de les ponències hi va haver convidats especials que ens van parlar dels seus projectes a les escoles, com ara José Andrade, de l'Escola Montserrat de Barcelona, un referent en el món de la innovació pedagògica i que ja fa dinou anys va introduir els escacs a tota l'escola en horari lectiu un dia a la setmana. En una entrevista del Leontxo van comentar com van impulsar una idea molt més ambiciosa "segrestant" l'Adriana Salazar que, durant un temps, va formar els mestres de l'escola i que va acabar desenvolupant el projecte editorial Ajedrez en el aula, arran de la demanda.

José Andrade (Escola Montserrat de Barcelona) entrevistat per Leontxo García
















L'Adriana Salazar va ser també la inspiradora de la Escuela Gredos de San Diego (Buitrago, Madrid) per encetar un projecte que ens van presentar amb suport d'imatges tres mestres de l'escola. Hi han creat una mena de mascota, el Pelocho, amb cos de con i cap de pilota, dos dels materials més emprats pels alumnes en la classe de psicomotricitat i que, a més a més, recorda la figura del peó.
Les peces gegants i el tauler de terra gegant, així com murals referents, formen part del material imprescindible de la seva aula de psicomotricitat. Hi fan nombroses activitats també a l'aire lliure i disposen d'una gran varietat de material. Curiós i interessant, per exemple, el joc de bitlles amb  llançament en el sentit del moviment de la torre o bé de l'alfil.

Escuela Gredos de San Diego





















El Leontxo va entrevistar també l'Adriana Salazar i el Manuel Azuaga, moment que el públic podia traslladar-los les seves preguntes per escrit.

Entrevista i torn de preguntes del públic asistent
















La jornada es tancaria amb una nova tanda de preguntes del públic i la fotografia final de cloenda.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada