dijous, 16 de juny del 2016

Fundación Kasparov a Barcelona II

El passat divendres dia 3 i dissabte dia 4 de juny ens visità a Barcelona una delegació de la Fundación Kasparov per impartir un seminari a càrrec d'alguns dels docents d'escacs més importants del món. Hi vaig estar present entre el públic, desitjós d'aprendre'n més; entre els ponents que van exposar la seva experiència hi destacà entre d'altres la Marta Amigó, que explicà el projecte Els escacs a l'escola que, com ja sabeu, la nostra escola en forma part i de manera destacada.

A continuació us en faré cinc cèntims de la segona jornada.

Auditori de Caixafòrum Barcelona.














Dissabte 4 de juny de 2016. Caixafòrum de Barcelona.

El mestre de cerimònies i presentador va ser en aquesta ocasió en Miguel Illescas, figura important de la difusió dels escacs i creador d'una escola d'escacs pionera a Barcelona i a tot l'estat: EDAMI, després de la seva exitosa carrera professional com jugador, durant força temps el nº1 espanyol, amb categoria de Gran Mestre. Ens explicà, distés, abundants anècdotes viscudes personalment, unes vegades; unes altres protagonitzades per alguns del més cèlebres jugadors. i que servien per introduïr amb molt d'encert els diferents ponents de la jornada.

Miguel Illescacs, presentació inicial


Esteban Jaureguízar

Expert docent, coordinador del programa Ajedrez para la convivencia, del Ministerio de Educación y Cultura de Uruguay. Té també estudis de dret i de psicologia.

Esteban Jaureguízar

























Ens va voler transmetre la idea de portar a l'aula un cert "estat anímic", lúdic, mitjançant el joc, creador de cultura i amb tot el poder de capbussar-nos en un món que ens "desconnecta" de les preocupacions qüotidianes.

En la seva intervenció va obsequiar-nos amb tot un ventall de recursos, combinant l'enginy didàctic amb el plàstic i artesanal a l'hora de fabricar el propi material, com ara amb els cavalls "captura barrets": joc en el qual els cavalls han de capturar barrets de mides diferents i que si són capturats en l'ordre correcte encaixen perfectament en el cap del cavall pressumit.

Excel·lent també els exercicis de lògica i de càlcul en una progressiva gradació de sumes on cal observar la seqüència de jugades que suma més punts:

Tercera gradació de les sumes amb  la combinació de les tres jugades.
















Interessant el joc de cartes que limiten la capacitat de decisió dels jugadors, facilitant-ne la presa de decisions en els més petits o primerencs.

En definitiva: un compendi de recursos i una aposta ferma per la creativitat (creació de figures, textos sobre les peces...) i la iniciativa dels infants i els seus interessos: "la jugada de la Julia", que es converteixen en veritables protagonistes del seu aprenentatge com també de l'ensenyament.

Marta Amigó

Mestra, monitora d'escacs i àrbitre, cocoordinadora del projecte Els escacs a l'escola, del qual aquest curs 204 escoles de Catalunya hi participen, entre d'altres, l'Àngel Guimerà de Pallejà.

Marta Amigó

























Ens explicà el tarannà transversal i interdiscplinar del projecte, treballant-hi valors essencials en la formació de les persones amb varietat d'activitats d'àrees diverses del coneixement. En aquesta ponència va centrar-se, principalment en aquelles relacionades amb la llengua: expressió oral (descobrir la peça "amagada" tot explicant les seves característiques); vocabulari i ortografia (capturar lletres per després formar paraules). Va destacar també el reforç positiu que obtenen alguns alumnes que, de vegades, presenten dificultats d'aprenentatge, en veure que són capaços de resoldre amb èxit moltes de les activitats proposades.


Juan Luis Jaureguiberry

Expert docent, creador del Programa Municipal de Ajedrez de la Secretaría de Educación y Cultura de Santa Fe (Argentina). Considerat com al màxim especialista a nivell mundial en l'ensenyament de les matemàtiques a travès dels escacs.

Juan Luis Jaureguiberry


























Va constatar com, amb el tauler i les peces dels escacs, tenim una eina magnífica per explicar i mostrar els continguts tradicionals del currículum escolar de matemàtiques de manera flexible i molt atractiva i corregir pedagogies estereotipades que creen models poc flexibles i de forma poc atractiva. Cada imatge que ens mostrava deixava en "escac" els nostres propis coneixements, donat que la immensa majoria de tots nosaltres ens hem format en la primera de les pedagogies esmentadas.

Va començar plantejant-nos la simetria, o no, del propi tauler d'escacs:


Simetria diagonal del tauler d'escacs
















Presentació de les figures geomètriques desde diferents perspectives:

Presentació poc habitual d'un rectangle amb el moviment d'un alfil




Treball d'angles i excel·lent desenvolupament de l'agudesa visual:

Exercici aparenment senzill però de gran complexitat
















Tanmateix va presentar exercicis per desenvolupar el càlcul, les taules de multiplicar, l'escriptura matemàtica, el mètode científic, les fraccions... Podria oferir-vos més imatges, de fet, vaig fotografiar més que prendre apunts.

Per acabar, representació de la geometria tridimensional:

Construcció d'un cub a partir del moviment d'un cavall

















En el web d'Ajedrez Santa Fe web podem descarregar molt material:


No cal dir que la seva ponència ha estat d'allò més inspiradora i que, en el Guimerà, hem posat ja en pràctica algun dels aprenentatges adquirits.


Construcció d'un circumferència a partir del moviment del cavall:

Una corda i un guix ens serveix de radi d'un compàs


























Saltem des del centre de la circumferència (una casella blanca)
a totes les caselles on pot anar el cavall (les vuit caselles negres de la corva)

















Carlos Martínez

Psicòleg, formador de mestres en l'aplicació dels escacs a les escoles, és el coordinador de l'Área de Psicología de la Federación Valenciana de Ajedrez.

Carlos Martínez

























Ens mostrà una bateria de jocs pedagògics relacionats principalment amb la llengua. En la majoria dels jocs es distribueix una lletra de l'abecedari en cadascuna de la majoria de les caselles del tauler. Es tracta de capturar les lletres a partir del moviment de la peça treballada per formar la "paraula amagada", sovint vocabulari relacionat amb els escacs, però podem "amagar" paraules de la temàtica que més ens interessi: números en anglès, temps verbals...  Abans de presentar pròpiament el joc, podem fer la lectura d'una endevinalla que la resoldrem amb l'ajut del joc. Interessants els scrabbelchess i els crucichess.


La paraula amagada és...












Alejandro Oliva

Coordinador pedagògic del Programa de Ajedrez Escolar de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Cantant, compositor, actor, director de teatre... Professor de l'assignatura "Escacs i teatre" en dues de les universitats estatals d'Argentina de la Diplomatura en Aspectos Socioculturales y Educativos del Ajedrez. Fundador del grup"Tocada movida", que interpreta les seves cançons relacionades amb el món dels escacs.

Alejandro Oliva interpretant una de les seves cançons

















Per cloure les ponències Alejandro Oliva s'encarregà de mostrar-nos la vessant més artística dels escacs. Per començar mostrà imatges bellíssimes d'escacs vivents, ens parlà de la possibilitat de representar escenes d'escacs i relats de partides, de mode teatral o bé a partir de cançons, com per exemple, el tango La dama blanca, on tracta el moviment del peó, de la dama i del rei, així com la regla de la coronació i el mat de la dama i el rei. Ens oferí també nombroses il·lustracions plenes de bon gust i creativitat. Una lliçó més de treball interdisciplinar modèlic.




Durant la jornada de dissabte Miguel Illescas entrevistà l'exdiputat socialista Pablo Martín Peré, impulsor de la proposició no de llei per a la implantació dels escacs a les escoles, amb finalitats educatives, així com en altres espais, amb finalitats socials i terapèutiques. Es comentà la insòlita i històrica unanimitat a l'hora d'acceptar tots els partits polítics la seva proposta, i que ve donada per l'acceptació, definitivament científica, dels contrastats avenços de la població que en segueix un programa rigurós i de qualitat. Ens explicà com es gestà la idea i es va debatre sobre el fet de que ara, cada comunitat autònoma, en tant que competent en matèria d'educació, s'encarrega de desenvolupar-la en el seu territori propi.

Pablo Martín Peré entrevistat per Miguel Illescas

















La segona jornada i el seminari acabà amb el torn de preguntes del públic assistent i la fotografia final de cloenda.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada