diumenge, 26 de gener del 2020

7ª Trobada de Centres Innovadors de Catalunya

El passat dimecres dia 22 de gener tenia lloc a l'Escola FEDAC de Lleida la 7ª Trobada de Centres Innovadors de Catalunya, una vegada més, dirigida magistralment per en Pere Marquès. La sala Pare Coll es va omplir de gom a gom al llarg de gairebé tota la jornada, amb més de 250 asistents. A la tarda, després d'un petit descans, fóu el torn del panell d'experts i taula rodona d'escacs educatius, amb la presència del Marcel Bonet, en Jordi Prió i d'un servidor, qui sotscriu aquestes línies.



En Marcel Bonet i en Xavier Garcia Bou. 7ª Trobada de Centres Innovadors de Catalunya.















El pasado miércoles 22 de enero tenía lugar en la Escola FEDAC de Lleida la 7ª Trobada de Centres Innovadors de Catalunya, una vez más, dirigida magistralmente por Pere Marquès. La sala Pare Coll se quedó pequeña a lo largo de casi toda la jornada, acogiendo a más de 250 asistentes. Por la tarde, después de un pequeño descanso, fue el turno del panel de expertos y mesa redonda de ajedrez educativo, con la presencia de Marcel Bonet, Jordi Prió y de un servidor, quien suscribe estas líneas.


Sala Pare Coll de l'Escola FEDAC Lleida , plena durant gairebé tota la jornada.




















Panell d'experts i taula rodona

Obria jo mateix el torn de ponències sobre escacs educatius, presentant el projecte d'escacs de la nostra entranyable escola, abans de començar a comentar la presentació pròpiament dita vaig fer un petit resum del que considero més destacat:

1. El nostre centre és de màxima complexitat, amb un 56% de l'alumnat en situació de seguiment de serveis socials.
2. Des de l'aplicació del projecte hi ha un 13% de millora en competències matemàtiques per part del nostre alumnat. Percentatge que s'incrementa gradualment curs rera curs.
3. El projecte cohesiona a tota la comunitat, ens motiva i satisfà (alumnat, famílies, mestres...).
4. Tot el claustre s'ha format en escacs educatius durant tres cursos consecutius i fem formació interna cada any, a més d'asistir a tallers i jornades d'escacs i educació que es programen arreu.

Ponència: Escacs al Jaume Balmes. Creixent amb valors; millorant en competències.



Moments previs a l'inici de la presentació, al costat d'en Marcel Bonet i en Jordi Prió.














Abría yo mismo el turno de ponencias sobre ajedrez educativo, presentando el proyecto de ajedrez de nuestra entrañable escuela, antes de empezar a comentar la presentación propiamente diche hice un pequeño resumen de lo que considero más destacado:

1. Nuestro centro es de máxima complejidad, con un 56% del alumnado en situación de seguimiento de servicios sociales.
2. Desde la aplicación del proyecto tenemos un 13% de mejora en competencias matemáticas por parte de nuestro alumnado. Porcentaje que se incrementa gradualmente curso tras curso.
3. El proyecto cohesiona a toda la comunidad, nos motiva y satisface (alumnado, familias, profesorado...).
4. Todo el claustro se ha formado en ajedrez educativo durante tres cursos consecutivos y hacemos formación interna cada año, además de asistir a talleres y jornadas de ajedrez y educación que se programan en doquier.

Ponencia: Escacs al Jaume Balmes. Creixent amb valors; millorant en competències.


Vídeo de la ponència:






A continuació fóu el torn d'en Marcel Bonet. En Marcel és professor a l'Institut d'Almenar de Lleida. Amb els seus alumnes empra sovint els escacs de manera metafòrica, amb exemples de resolucions de partides per a explicar conceptes en mòduls professionals: comunicació i atenció al client; barreres físiques o psicològiques; concepte DAFO (debilitats, fortaleses, oportunitats i amenaces); pla de màrketing....



En Marcel Bonet a punt d'iniciar la seva ponència.


A continuación fue el turno de Marcel Bonet. Marcel es profesor en el Institut d'Almenar de Lleida. Con sus alumnos utiliza a menudo el ajedrez de manera metafórica, con ejemplos de resoluciones de partidas para explicar conceptos en módulos profesionales: comunicación y atención al cliente; barreras físicas o psicológicas; concepto DAFO (debilidades, fortalezas, oportunidades y amenazas); plan de márketing....


Vídeo de la seva ponència: Els escacs com a recurs metodològic en Ensenyaments professionalitzadors





Tot seguit fóu el torn d'en Jordi Prió. En Jordi Prió és professor a l'Institut Ciutat de Balaguer (Balaguer, Lleida), catedràtic de matemàtiques i cofundador d'EDUCACHESS. Va presentar el seu darrer llibre, sobre gamificació dels escacs, amb múltiples recursos transversals i lúdics per dur-los a l'aula i treballar de manera molt motivadora diferents àmbits del currículum escolar: des de les matemàtiques, passant per la llengua, els valors, la música... S'inclou exercicis que van acompanyats de les seves fitxes respectives amb les competències i els continguts que s'hi desenvolupen.


Ponència: EDUCACHESS. Escacs educatius. La gamificació en els escacs




En Jordi Prió, a la dreta, a punt d'iniciar la seva ponència.




















Por último intervino Jordi Prió. Jordi Prió es profesor en el Institut Ciutat de Balaguer (Balaguer, Lleida), catedrático de matemáticas y cofundador de EDUCACHESS. Presentó su último libro sobre gamificación del ajedrez, con múltiples recursos transversales y lúdicos para llevarlos al aula y trabajar así de manera muy motivadora diferentes ámbitos del currículum escolar: desde las matemáticas, passando por la lengua, los valores, la música... Se incluyen ejercicios que van acompañados de sus fichas respectivas con las competencias y los contenidos que se desarrollan.


Ponencia: EDUCACHESS. Escacs educatius. La gamificació en els escacs


Vídeo de la ponència:







Finalment, per tancar la taula d'escacs educatius, en Jordi Prió va respondre alguna de les preguntes del públic, on algun asistent deixà constància de l'acceptació dels escacs també entre l'alumnat de la seva escola. En Prió destacà la diversitat de les tres ponències: un exemple d'escacs educatius portats a una escola; un altre portats en mòduls professionals d'ensenyament secundari; així com la línia didàctica i materials aportats per EDUCACHESS. Resaltà també el projecte del Jaume Balmes, un veritable projecte de centre, amb implicació i formació de tot el professorat, fet que li dona força i li augura futur.

Finalmente,  para cerrar la mesa de ajedrez educativo, Jordi Prió respondió alguna de les preguntas del público, donde algún asistente dejó constancia de la aceptación que tiene el ajedrez también entre el alumnado de su escuela. Prió destacó la diversidad de las tres ponencias: ejemplo de ajedrez educativo llevado a una escola; llevado a módulos profesionales de enseñanza secundaria; así como la línea didáctica y materiales que proporciona  EDUCACHESS. Resaltó también el proyecto del Jaume Balmes,  un verdadero proyecto de centro, con implicación y formación de todo el profesorado, hecho que le da fuerza y le augura futuro.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada