Aquests dies hem introduit a les classes de tercer l'última peça que ens faltava: el cavall. Hem sortit al pati i hem saltat al tauler gegant, tot treballant els punts cardinals, els números del rellotge i les parts principals del cercle.
Muntant el cercle amb taps de retolador al tauler gegant. |
Estos días hemos introducido en las clases de tercero la última pieza que nos faltaba: el caballo. Hemos salido al patio y hemos saltado en el tablero gigante, trabajando los puntos cardinales, los números del reloj y la partes principales de la circunferencia.
Primer de tot hem situat peons al tauler mural a les caselles on hi podia saltar un cavall situat al centre de l'escaquer. Hem fet el mateix amb una imatge projectada a la pissarra digital que representava la situació inicial del cavall i hem marcat les caselles on podia saltar, a continuació hem unit aquestes caselles traçant una circumferència. Tot seguit hi hem situat els punts cardinals (nord, sud, est i oest) dins d'aquest mateix cercle.
Cercle del cavall (simulació) i punts cardinals. Círculo del caballo (simulación) y puntos cardinales. |
En primer lugar hemos situado los peones en el tablero mural en las casillas en las cuales podría saltar un caballo situado en el centro. Lo mismo hemos realizado mediante una imagen proyectada en la pizarra digital que representaba la situación inicial del caballo, en el centro del tablero, hemos marcado las casillas donde podría saltar y, a continuación, hemos unido estas casillas trazando una circunferencia. Seguidamente hemos situado los puntos cardinales (norte, sur, este y oeste) dentro del mismo círculo.
Després hem parlat dels rellotges i de les seves formes. Hi hem observat les similituds respecte el cercle del cavall. Les dotze caselles per on passa coincideixen amb els dotze números del rellotge. I, justament, no hi salta precisament, a les caselles que marquen els punts cardinals, que tenen el mateix color que la casella on es troba. Parlem dels radis i els definim, així com del cercle i del centre del cercle.
Dibuixa un cavall al centre i els radis que l'uneixen als números del rellotge on podria saltar. Dibuja un caballo en el centro y los radios que lo unen a los números del reloj donde podria saltar. |
Después hemos hablado de los relojes y de sus formas, viendo diferentes ejemplos. Hemos observado las similitudes con respecto al círculo del caballo. Las doce casillas por donde paasa coinciden con los doce números del reloj. Y, justamente, el caballo no salta precisamente, a las casillas que marcan los puntos cardinales, que tienen el mismo color que la casilla en la que se encuentra. Hablamos de los radios y los definimos, así como también del círculo y del centro del círculo.
Parlem de la eina compàs i, en el tauler gegant, simulem traçar-hi un cercle (deixem taps per les caselles del cercle amb radi 2 -dues caselles-). L'ideal per fer l'activitat és tenir un tauler gegant pintat a terra, o bé tenir un terra d'escacs (rajoles o combinació amb vinil adhesiu). El compàs es munta amb fil, al qual se li lliga un tap, que substituiria a un guix en el cas del tauler pintat a terra o bé del terra d'escacs. En el nostre cas hem deixat taps vermells a les caselles on no pot saltar el cavall i taps verds a les caselles on sí que hi pot saltar. Mentre muntem el cercle repassem les parts del cercle, els punts cardinals i els números del rellotge. Tot seguit ja podem saltar com si fóssim cavalls.
Hablamos de la herramienta compás y, en el tablero gigante, simulamos trazar un círculo (dejamos tapones para las casillas del círculo de radio 2 -dos casillas-). Lo ideal para realizar la actividad es disponer de un tablero gigante pintado en el suelo, o bien disponer de un suelo de ajedrez (baldosas o su combinación con vinilo adhesivo). El compás se monta con hilo, al cual se le ata un tapón, que sustituiría a una tiza en el caso del tablero pintado en el suelo o bien en el suelo de ajedrez. En nuestro caso hemos dejado tapones rojos para las casillas donde no puede saltar el caballo y tapones verdes para las casillas donde sí que puede saltar. Mientras montamos el círculo repasamos sus partes, los puntos cardinales y los números del reloj. A continuación ya podemos saltar como si fuéramos caballos.
El porxo ens ha permés fer l'activitat els dies de pluja. El porche nos ha permitido realizar la actividad los días de lluvia. |
Podeu veure què bé que ens ho passem!! El cavall salta a les vuit caselles des d'una casella central on hi retorna cada vegada després de cada salt.
Part del material preparat per a la sessió de cavalls. Parte del material preparado para la sesión de caballos. |
Después de practicar el salto del caballo hemos disfrutado de variados juegos con caballos con nuestras piezas y tableros. Los días que el buen tiempo nos ha acompañado hemos jugado en las mesas de pícnic y, en otras ocasiones, lo hemos hecho en el porche o bien en clase.
El porxo del gimnàs ha esdevingut un espai molt agradable de joc. El porche del gimnasio ha resultado muy agradable para la práctica del juego. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada