Hoy os presento un juego muy fácil de implementar y de comprender su funcionamento. Combina la memoria visual y la de trabajo, el trabajo en equipo, asi como la velocidad y los reflejos. Se ha puesto en práctica, primero, en el Club d'Escacs de Pallejà, durante las clases de ajedrez educativo los jueves en el Castell. Se ha completado de definir su normativa durante los talleres impartidos la semana pasada en la Escola l'Oreig.
Punt o rebot a l'Escola l'Oreig (20/06/2019). |
Desenvolupament. Desarrollo.
Es formen dos equips. Aquests equips hauran de memoritzar una posició d'escacs durant dos minuts, aproximadament. Transcorregut aquest temps retornaran els diagrames amb la posició i seran col·locats en una posició equidistant respecte l'altre equip, a prop de la persona dinamitzadora (veure fotografia d'adalt, s'han desat a sobre unes pedres perquè el vent no s'endugui els fulls). A cada component del grup se li assigna un número (o dos, segons el cas). Tots dos equips se situen en cantons oposats però equidistants a un objecte (en aquest cas vam emprar una campaneta).
A continuació el dinamitzador/a formularà una pregunta sobre la posició memoritzada i cada equip disposarà d'uns segons (30 aproximadament) per preparar la resposta. Tot seguit i, disposats de la mateixa manera tots els integrants de cada equip (els hi faig seure a terra), es cridarà un dels números. Els jugadors amb el número cridat correran per agafar l'objecte, qui primer l'agafi podrà respondre la pregunta. Si encerta guanya un punt per al seu equip; si falla hi ha rebot. En cas de que falli també la pregunta el segon equip, correran a agafar novament el full amb el diagrama, el portaran amb el seu equip per preparar una segona resposta i hauran de tornar el full en la posició on l'havien agafat abans de tornar de nou cap a l'objecte, a fi d'agafar-lo i tenir l'oportunitat de respondre novament. En cas de tornar a fallar es repeteix el mateix procés fins a donar, un dels dos conjunts, amb la resposta correcta. Punt o rebot.
Memorització en equip del diagrama. |
Se forman dos equipos. Estos equipos tendrán que memorizar una posición de ajedrez durante dos minutos, aproximadamente. Finalizado este tiempo devolverán los diagramas con la posición y serán colocados en una posición equidistante respecte al otro equipo, cerca de la persona dinamizadora (ver la primera de la fotografías, se pondrán encima unas piedras para que el viento no se lleve las hojas). A cada componente del grupo se li asigna un número (o dos, según el caso). Los dos equipos se sitúan en lados opuestos pero equidistantes respecto a un objeto (en este caso utilizamos una campanita).
A continuación el dinamitzador/a formulará una pregunta referente a la posición memorizada, y cada equipo dispondrá de unos segundos (30 aproximadamente) para preparar la respuesta. A continuación y, dispuestos de la misma manera todos los integrantes de cada equipo (los hago sentarse en el suelo), se dirá en voz alta y clara uno de los números. Los jugadores con el número apelado correrán para agarrar el objeto, quien lo coja primero podrá responder la pregunta. Si acierta gana un punto para su equipo; si falla hay rebote. En caso de que falle también la pregunta el representante del segundo equipo, correrán para coger nuevamente la hoja con el diagrama, la llevarán hasta su equipo para preparar una segunda respuesta y tendrán que devolverla y dejarla en la misma posición en que la cogieron, antes de volver otra vez hasta el objeto, con la finalidad de cogerlo y tener la oportunidad de responder nuevamente. En caso de volver a errar se repite el mismo proceso hasta que un equipo de con la respuesta correcta. Punto o rebote.
Memorización en equipo del diagrama. |
Diagrames amb "posicions reals"
Amb aquestes posicions podem repassar, introduir o aprofundir en temes escaquístics, ja siquin referents al reglament, a la tàctica, l'estratègia, patrons de mat...
Con estas posiciones podemos repasar, introducir o profundizar en temas ajedrecísticos referentes al reglamento, a la táctica, la estrategia, patrones de mate...
Diagrama 1 emprat a l'Escola l'Oreig. |
Diagrames amb "posicions no reals"
Aquestes posicions poden esdevenir més complexes i exigents a l'hora d'afilar més la observació, la comprensió i el raonament, així com la part pròpiament memorística. A la vegada poden resultar també més divertides i donar més joc, mai millor dit.
Estas posiciones pueden resultar más complejas y exigentes a la hora de afilar más la observación, la comprensión y el razonamiento, así como la paret propiamente memorística. Al mismo tiempo pueden resultar también más divertides y darnos más juego, nunca mejor dicho.
Diagrama 2 utilizado para los talleres impartidos en la Escola l'Oreig. |
Les preguntes
És important disposar prèviament d'una bona bateria de preguntes per a cada diagrama i, per si de cas, de les respostes.
Exemples de memòria visual i compteig:
- Quants peons blancs hi ha? (diagrama 1)
- Quants peons hi ha en total? (diagrames 1 i 2)
- Quina columna té més peces? (diagrama 2)
Reglament:
- Per què no poden fer l'enroc les blanques? (diagrama 1)
Memòria visual i sistema cartesià:
- A quina casella es troba la dama negra? (diagrama 2)
Memòria visual i observació
- A quina columna no hi ha cap peó negre? (diagrama 1)
- A quina fila no hi ha cap peça? (diagrama 2)
Observació, memòria visual i raonament
- Amb quina jugada les blanques fan mat en una? (diagrama 1)
- Quants reis no estan en escac? (diagrama 2)
Observació, memòria visual, raonament i sistema cartesià:
- Quins reis no es troben en escac? (diagrama 2)
Formulació de la pregunta i inici de preparació de la resposta. |
Las preguntas
Es importante disponer previamente de una buena batería de preguntas para cada diagrama y, por si acaso, de las respuestas.
Ejemplos de memoria visual y conteo:
- ¿Cuantos peones blancos hay? (diagrama 1)
- ¿Cuantos peones hay en total? (diagramas 1 y 2)
- ¿Qué columna tiene más piezas? (diagrama 2)
Reglamento:
- ¿Por qué no puede hacer el enroque el rey blanco? (diagrama 1)
Memoria visual y sistema cartesiano:
- ¿En qué casilla se encuentra la dama negra? (diagrama 2)
Memoria visual y observación
- ¿En qué columna no hay ningún peón negro? (diagrama 1)
- ¿En qué fila no hay ninguna pieza? (diagrama 2)
Observación, memoria visual y razonamiento:
- ¿Con qué jugada las blancas dan mate en una? (diagrama 1)
- ¿Cuantos reyes no están en jaque? (diagrama 2)
Observación, memoria visual, razonamiento y sistema cartesiano:
- ¿Qué reyes no se encuentran en jaque? (diagrama 2)
Preparació de la resposta. |
Algunes consideracions per concloure
Cal preparar bons diagrames i bones preguntes. Tant els uns com les altres els podem ajustar al nivell del nostre alumnat. Durant l'activitat podem també adaptar les preguntes a la canalla, per exemple, en comptes de demanar la jugada de mat en una abans citada vaig reformular l'enunciat (dia 20/06/2019 a l'Oreig) de la següent manera: "quines dues peces apunten cap al rei negre per fer-li mat en una"?
Es tracta d'nn joc cooperatiu que, duent-lo a terme sistemàticament, estic convençut de que pot millorar les habilitats citades a l'article, integrant a tot l'alumnat, els uns ajuden als altres. A l'incloure l'activitat física desenvolupem a la vegada aspectes cognitius i físics, essent doncs, una activitat força complerta i que pot integrar equilibradament capacitats diferents dels nostres infants.
L'emoció i les curses pugen de to quan els dos equips fallen les seves primeres respostes i, si fallen les segones, pugen encara més...
L'activitat realitzada en clubs d'escacs, en un nivell d'iniciació, pot millorar també el joc dels més novells, ja que l'exigència memorística i analítica de cada posició que es desenvolupa amb aquest treball, entrena les habilitats principals que el joc en si requereix.
Llestos per començar. Listos para empezar. |
Algunas consideraciones para concluir
Es necesario preparar buenos diagramas y buenas preguntas. Tanto los unos como las otras los debemos ajustar al nivel de nuestro alumnado. Durante la actividad podemos también adaptarles las preguntas, por ejemplo, en vez de pedirles la jugada de mate en una antes citada (diagrama 1) reformulé el enunciado (día 20/06/2019 en el Oreig) de la siguiente manera: "¿qué dos piezas apuntan hacia el rey negro para darle mate en una jugada"?
Se trata de un juego cooperativo que, llevándolo a buen término sistemáticamente, estoy convencido de que puede mejorar las habilidades citadas en el artículo, integrando a todo nuestro alumnado (en ciertos casos habría que reconsiderar el hándicap físico), unos ayudan a otros. Al incluir la actividad física desarrollamos al mismo tiempo aspectos cognitivos y aspectos físicos, resultando pues, una actividad bastante completa y que puede integrar equilibradamente capacidades diferentes de nuestro alumnado.
La emoción y las carreras incrementan su intensidad cuando los dos equipos fallan en sus primeras respuestas y, si vuelven a fallar, vuelven a incrementarse.
La actividad realizada en clubs de ajedrez, en un nivel inicial, puede llevar a mejorar también el juego de los más noveles, ya que la exigencia memorística y analítica de cada posición que se desarrolla con este trabajo, entrena les habilidades principales que el juego en si requiere.
Punt o rebot. Punto o rebote. |
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