dilluns, 16 de març del 2020

Recursos tàctics III. El sacrifici

Avui dedico una entrada per conèixer el recurs del sacrifici. Val a dir que, el més habitual, és trobar-nos recursos tàctics al mig joc, però en qualsevol moment, també al final de la partida ens en podem trobar. I si no, digueu-m'ho a mi mateix. Us mostro dos exemples de sacrifici clarament contrastats i que s'han donat en partides de la present Lliga Catalana d'Escacs, on el protagonista és un servidor. En el primer dels casos en sóc el protagonista passiu i, en el segon, actiu.

Juguen les blanques i aconsegueixen un aventatge decisiu

Posició després de jugar 55...; Tb8

























Acabo de moure la torre a b8. Em quedaven pocs segons al rellotge. Sembla que capturaré el peó d'a2 i que aturo el peó g, de moment. Però les blanques (2057 ELO català) acaben de seguida amb les meves il·lusions:


Posició després de 56. Tb6+

























En fer-me escac a la columna b m'obliguen a capturar la torre i, per tant, me la desvien de la fila 8. D'aquesta manera, a la jugada següent, el peó g pot coronar.


Sacrifici posicional

En l'exemple anterior hem vist una desviació. A continuació anem a veure un exemple de sacrifici posicional. Es tracta també d'una partida real disputada amb el Club d'Escacs Pallejà durant la Lliga Catalana 2020. En aquest cas condueixo les peces blanques, parteixo de la posició a partir de la qual comencem un intercanvi d'hostilitats amb diferents sacrificis per totes dues bandes. La partida en si constitueix un exemple clar de que les peces, el seu valor, depén de la posició exacta de cada posició.


Posició després de 11. d4

























Fins aquest moment hi ha força igualtat en la partida. He gastat dues jugades amb el peó d i, les negres, dues jugades també amb el seu cavall b. Jo m'he enrocat, per la seva part, les negres ho poden fer a continuació. Però no ho fan. Sacrifiquen el seu cavall capturant en c2, ja que, després de capturar el peó c en d4, sembla que m'obliga a capturar el peó que quedarà en d4 (em fa una doble amenaça) i m'haurà desviat la dama que protegia l'alfil de c4. Sembla que les negres guanyaran un peó amb aquesta captura.


Posició després de cxd4


























Com veieu tinc amenaçats l'alfil negre i el cavall de c3 pel peó d. Si el capturo després la dama negra capturarà el meu alfil de c4, recuperant el material i guanyant un peó. Però, vés per on! Li retorno el sacrifici (contrasacrifici) capturant amb el meu alfil de c4 el peó d'e6 (els mòduls d'anàlisi la donen com a millor jugada). Tot seguit captura el meu cavall c.



Posició després de 13. dc3

























A continuació faig el sacrifici posicional d'atac. Capturo el peó d'f7. Valoro que les negres no podran enrocar-se, s'obren diagonals i columnes amb força atac i que m'hi trobaré còmode amb aquesta posició; mentre que les negres hauran de jugar amb molta precisió i encertar molt bé en la seva defensa. Val a dir que vaig acabar guanyant amb relativa facilitat. En certa manera vaig encertar en la meva decisió, tot i que aquest sacrifici, no és vàlid segons els mòduls d'anàlisi. Però en els escacs es diu que "guanya qui comet el penúltim error". És evident que, amb un ELO català de 2015 cadascun dels dos contrincants, algun hauria de cometre algun error segur. I així va ser. Aquí teniu la partida complerta. No us la perdeu, sobretot, a partir de l'intercanvi de sacrificis.


Lliga Catalana 2020. Xavixec amb peces blanques

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada