dimarts, 29 de setembre del 2020

Practica mat 1

Hem començat les classes d'escacs a l'escola desdoblant els grups. Això fa possible un òptim seguiment de l'evolució de tot l'alumnat. Hi ha grups que retornen d'aquest llarg període amb la memòria fresca i bona agilitat mental; mentre que hi ha gups on convé fer un repàs de les normes més importants del joc: l'escac, l'escac i mat i l'ofegat.


Hemos empezado las clases de ajedrez de la Escola Jaume Balmes de El Prat de Llobregat desdoblando los grupos. Esto permite un óptimo seguimiento de la evolución de todo el alumnado. Hay grupos que regresan, después de este largo periodo de confinamiento con la memoria fresca y buena agilidad mental; mientras que otros grupos necesitan repasar conceptos y normas tan importantes, los más importantes, como son el jaque, el jaque mate y el ahogado.



Imatge de portada del Practica mat 1, amb posicions d'escac, mat i ofegat.
Imagen de portada del Practica mate 1, con posicions de jaque, mate y ahogado




















El passat dimecres, a la classe de 4t A es produïen situacions ben diferents i que, a continuació, us expliquem tot seguit.


El pasado miércoles, en la clase de 4º A se produjeron situaciones muy diferentes y que, a continuación, os explicamos.



RECORDEM QUE EL REI NO ES POT CAPTURAR!! Aquesta norma passa per davant de qualsevol altra. Com que tampoc es pot posar en perill cal desfer qualsevol jugada on el rei pugui ser capturat. En cas de ser amenaçat és obligatori protegir-lo. Pensem que en qualsevol programa o bé jugant online és impossible (i si no ho proveu) fer qualsevol jugada que el deixi en perill. I si no es pot capturar, com es guanya la partida? Fent escac i mat.



¡RECORDEMOS QUE EL REY NO SE PUEDE CAPTURAR! Esta norma prevalece sobre cualquier otra. Como tampoco puede ponerse en peligro es necesario deshacer cualquier jugada que exponga al rey pudiendo ser capturado. En caso de ser amenazado es obligatorio protegerlo. Pensemos que en cualquier programa o bien jugando online es imposible (y si no lo creeis lo probais) hacer cualquier jugada que deje al rey en peligro. Y, si no se puede capturar, ¿cómo se gana la partida? Dando jaque mate.



Escac i mat / Jaque mate


Posició d'escac (rei amenaçat) i sense defensa possible per part del rei:

Posición de jaque (rey amenazado) y sin defensa posible para el rey:


- No pot escapar / No puede escapar

- No es pot tapar / No se puede tapar

- No es pot capturar la peça que fa l'amenaça / No se puede capturar a la pieza que lo amenaza


Exemple: la torre d'a6 amenaça al rei negre, que no pot escapar, no pot tapar la columna de la torre que l'amenaça ni tampoc pot capturar-la.

Ejemplo: la torre de "a6" amenaza al rey negro, que no puede escapar, no puede tapar la columna de la torre que lo amenaza ni tampoco puede capturarla.

L'Ayman va aconseguir el primer mat d'aquest curs a la classe de 4t A














Anem en compte!! Si volem guanyar partides hem de saber rematar l'aventatge assolint l'escac i mat. Cal amenaçar al rei!! I que no tingui sortida, ni pugui protegir-se tapant la columna, fila o diagonal de la peça que l'amenaci i que aquesta no pugui ser capturada. Si a un dels dos jugadors/es li correspon moure i no pot fer cap jugada s'acaba la partida, si el rei no està amenaçat s'acaba amb empat (per molta diferència que hi hagi): ofegat.


¡Atención! Si queremos ganar partidas tenemos que saber rematar nuestra ventaja consiguiendo jaque mate. ¡Es necesario amenazar al rey para conseguirlo! Y que no tenga salida, ni pueda protegerse interponiendo una pieza en la columna, fila o diagonal de la pieza que lo amenace, ni que esta pueda ser capturada. Si a uno de los dos jugadores le corresponde mover y no puede realizar ninguna jugada la partida termina, si el rey no está amenazado termina en empate (por mucha diferencia de material que haya): ahogado.


Ofegat / Ahogado


Posició on li correspon moure a un dels dos jugadors/es i, sense tenir el rei amenaçat, no pot fer cap jugada. La partida acaba amb empat: taules.


Exemple: li toca jugar a les negres, a qui només li queda el rei. Aquest no es troba amenaçat, en canvi no pot anar ni a "h2" ni "h4", caselles controlades pel cavall, tampoc es pot desplaçar per la columna "g" controlada per la dama. Com que no es troba amenaçat però no es pot moure la partida s'acaba amb resultat d'empat per ofegat, malgrat la gran diferència de material.


Posición en la cual correponde mover a uno de los dos jugadores y, sin tener el rey amenazado, no puede realizar ninguna jugada. La partida acaba en empate: tablas.


Ejemplo: le toca mover a las negras, a quien solo le queda el rey. Este no se encuentra amenazado, sin embargo no ppuede ir ni a "h2" ni a "h4", casillas controladas por el caballo, tampoco se puede desplazar por la columna "g", controlada por la dama. Como no está amenazado no puede moverse y la partida acaba, con resultado de empate por ahogado, a pesar de la enorme diferencia de material.

Aquesta posició d'ofegat es va produir a la classe de 4t A el passat dimecres














Practica mat 1

Ara podràs repassar els conceptes d'escac, escac i mat i ofegat i practicar alguns dels mats més bàsics i típics del escacs amb aquest joc kahoot que, de moment, restarà disponible fins el 8 de novembre. Hi pots jugar tantes vegades com vulguis, només has de canviar cada vegada el nom, d'aquesta manera et prepararàs per guanyar més partides fent escac i mat.

Clica, juga i practica!!



Practica mate 1


Ahora podrás repasar los conceptos de jaque, jaque mate y ahogado y practicar algunos de los mates más básicos y típicos del ajedrez con este juego kahoot que, de momento, estará disponible hasta el 8 de noviembre. Podrás jugar tantas veces como quieras, solo has de cambiar de nombre cada vez, de esta manera te entrenarás para ganar más partidas dando jaque mate.


Portada del Practica mate 1















¡Clica, juega y practica!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada