dimarts, 25 de gener del 2022

Joc de les Autonomies

El passat dimecres vam concloure el desenvolupament del Joc de les Autonomies en el grup corresponent de 6èB. La idea inicial era la de poder disposar del material de joc per jugar en parelles, però la dificultat d'enllestir el volum de jocs que necessitàvem ens obligà a realitzar-lo en format d'equips, la qual cosa esdevé igual o més interessant i, sens dubte, més divertit. La veritat és que ha agradat molt i ens ha estat molt profitós.


Equip guanyador del darrer Joc de les Autonomies.
Equipo ganador del último Juego de las Autonomías.
















El pasado miércoles finalizamos la puesta en práctica del Juego de Autonomías en el grupo correspondiente de 6ºB. La idea inicial era la de poder disponer del material de juego para jugar en parejas, pero la dificultad de terminar el volumen de juegos que necesitábamos nos obligó a realizarlo en formato de equipos, lo cual acaba resultando igual o más interesante y, sin duda, más divertido. La verdad es que ha gustado mucho y nos ha resultado muy provechoso.


Material de joc i la seva elaboració / Material de juego y su elaboración


- Dos trencaclosques del mapa polític d'Espanya:

Hem fotocopiat un mapa polític. Posteriorment l'hem retallat en forma de trencaclosques però procurant que cada comunitat autònoma correspongui a una peça, per aquest motiu hi ha peces molt més grans o molt més petites que d'altres. Tot seguit hem escanejat el mapa retallat a fi de tenir-lo com a base per obtenir més jocs. 


- Dos rompecabezas del mapa político de España:

Hemos fotocopiado un mapa político. Posteriormente lo hemos recortado en forma de rompecabezas pero procurando que cada comunidad autónoma corresponda a una pieza, por este motivo hay piezas mucho más grandes o mucho más pequeñas que otras. A continuación hemos escaneado el mapa recortado con la finalidad de disponerlo como base para obtener más juegos. 


Impressió de les peces escanejades, preparades per ser retallades.
Impresión de las piezas escaneadas, preparadas para ser recortadas.
















A continuació retallem les peces de la còpia escanejada i les plastifiquem.


A continuación recortamos las piezas de la copia escaneada y las plastificamos.


Peces plastificades, preparades per ser retallades.
Piezas plastificadas, preparadas para ser recortadas.

















- Fitxes de províncies:

En una graella escribim a cada casella les províncies de cada comunitat autònoma. Hem subratllat, a més a més, la capital de la comunitat a excepció de les que no en tenen. Hi hem afegit les dues ciutats autònomes. En total, per tant: 19 fitxes (17 comunitats autònomes i 2 ciutats autònomes).


- Fichas de provincias:

En una tabla escribimos en cada casilla las provincias de cada comunidad autónoma. Hemos subrayado, además, la capital de la comunidad a excepción de las que no tienen. Hemos añadido también una ficha para cada una de las dos ciudades autónomas. En total, por lo tanto: 19 fichas (17 comunidades autónomas y 2 ciudades autónomas).


Trencaclosques muntat i majoria de fitxes capturades amb el nom de les províncies.
Rompecabezas montado y mayoría de fichas capturadas con el nombre de las provincias.
















Desenvolupament del joc / Desarrollo del juego


Es distribueix pel tauler totes les fitxes. Amb un cavall per equip i, ordenadament per torns, s'ha d'anar capturant les fitxes que contenen el nom de cadascuna de les províncies. Es preguntarà a quina comunitat autònoma pertanyen i, en cas d'encert, es farà entrega de la peça que inclou la comunitat autònoma en qüestió així com la fitxa. Durant la partida es reparteix les dues peces que no comprenen cap comunitat ni ciutat autònoma. En el cas de les ciutats autònomes es completa directament la captura sense necessitat de respondre cap pregunta. Guanya l'equip que munta primer el trencaclosques o bé que hagi aconseguit més peces abans de que acabi el temps.


En cas de captura cal respondre a quina comunitat hi pertanyen les províncies.
En caso de captura hay que responder a qué comunidad pertenecen las provincias.


























Se distribuye por el tablero todas las fichas. Con un caballo por equipo y, ordenadamente por turnos, hay que ir capturando las fichas que contienen el nombre de cada una de las provincias. Se preguntará a qué comunidad autónoma pertenecen y, en caso de acierto, se hará entrega de la pieza que incluye la comunidad autónoma en cuestión así como la ficha. Durante la partida se reparten las dos piezas que no comprenden ninguna comunidad ni ciudad autónoma. En el caso de las ciudades autónomas se completa directamente la captura sin responder ninguna pregunta. Gana el equipo que logra montar primero el rompecabezas o bien que haya conseguido más piezas antes de finalizar el tiempo.


Algunes observacions / Algunas observaciones


En cas de jugar per equips, tal i com hem fet, l'ideal seria disposar de dos trencaclosques comercials iguals del mapa polític d'Espanya. 


En cas de preparar tot el material recomanem escanejar les peces més separades i imprimir-les en tamany din a3. D'aquesta manera tot l'alumnat podria col·laborar a retallar i aconseguiríem més jocs en molt menys temps. A la vegada disposaríem d'un trencaclosques més gran i més fàcil de conservar.


En general el joc ha agradat molt i ha esdevingut una manera molt lúdica i eficient no només de repassar continguts sinó també de comprobar els aprenentatges del nostre alumnat.


Els jugadors i les jugadores van muntant el trencaclosques mentre avança la partida.
Los jugadores y las jugadores van montando el rompecabezas mientras avanza la partida.

















En caso de jugar por equipos, tal y como lo hemos hecho, lo ideal sería disponer de dos rompecabezas comerciales iguales del mapa político de España. 


En caso de preparar todo el material aconsejamos escanear las piezas más separadas e imprimirlas en tamaño din a3. De esta manera todo el alumnado podría colaborar en recortar y conseguiríamos más juegos en mucho menos tiempo. A la vez dispondríamos de un rompecabezas más grande y más fácil de conservar.


En general el juego ha gustado mucho y ha supuesto una manera muy lúdica y eficiente no solo de repasar contenidos sino también de comprobar los aprendizajes de nuestro alumnado.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada