Avui publiquem nous jocs de llengua que hem realitzat, després de la primera entrega dedicada a l'accentuació, a les classes de 4t just abans de les vacances d'hivern, sempre en constant entesa i coordinació amb l'Anabel i la Lorena, tutores dels grups que tan admirablement condueixen, i que tan sovint aporten amb les seves propostes i suggeriments. Les circumstàncies van fer que un dels grups en posposès la seva realització. Aquesta setmana, per fi, hem pogut posar en pràctica l'activitat i gaudir-la.
Endevina, endevinalla... Joc per equips
Hoy publicamos nuevos juegos de lengua, después de la primera entrega dedicada a la acentuación, que hemos realizado en las clases de 4º justo antes de las vacaciones de invierno, siempre en constante coordinación y entendimiento con Anabel y Lorena, tutoras de los grupos que tan admirablemente conducen, y que tan frecuentemente aportan con sus propuestas y sugerencias. Las circunstancias hicieron que uno de los grupos tuviera que posponer su realización. Esta semana, por fin, hemos podido poner en práctica la actividad y disfrutarla.
Endevina, endevinalla...
Tindrem el material ja preparat, en aquesta ocasió:
- Tauler mural i un parell de peces (cavalls)
- Fulls amb les endevinalles numerades
- Etiquetes de números que enganxem al tauler mural
Posició inicial del joc per equips
Adivina, adivinanza...
Tendremos el material ya preparado, en esta ocasión:
- Tablero mural con dos piezas (caballos)
- Folios con las adivinanzas numeradas
- Etiquetas de números que enganchamos en el tablero mural
Objectiu del joc i desenvolupament
Comencen les blanques. Cada vegada que es cau sobre un número es llegeix una endevinalla (cadascuna d'elles està numerada). Si l'endevinalla és encertada es captura el número. Guanya l'equip que primer aconsegueix encertar totes les endevinalles i, per tant, capturar tots els números. En cas d'haver de finalitzar el joc abans guanya l'equip que n'ha resolt més. Els números es poden distribuir aleatòriament pel tauler mural. Ambdós equips només poden capturar números diferents, ja que aquests, estaran doblats (hi haurà, per exemple, dos números "1"), a fi que l'equip rival pugui també capturar-los tot encertant l'endevinalla corresponent. Els membres de l'equip s'ajuden entre si i preparen la seva resposta conjuntament. Val a dir que, en aquesta ocasió, vam emprar temàtica animal.
En la primera sessió vam provar a jugar col·locant totes les peces
Objetivo del juego y desarrollo
Empiezan las blancas. Cada vez que se cae sobre un número se lee una adivinanza (cada una de ellas está numerada). Si la adivinanza es acertada se captura el número. Gana el equipo que primero consigue acertar todas las adivinanzas y, por lo tanto, capturar todos los números. En caso de tener que finalizar el juego antes gana el equipo que haya resuelto más. Los números se distribuyen aleatoriamente en el tablero mural. Los equipos solo pùeden capturar números diferentes, ya que estos estarán doblados (habrá, por ejemplo, dos números "1"), a fin de que el equipo rival pueda también capturarlos y acertar la adivinanza correspondiente. Los integrantes del equipo se ayudan entre si y preparan su respuesta conjuntamente. Sobre la temática de las adivinanzas cabe decir que, en esta ocasión, utilizamos temática animal.
Després d'escoltar l'endevinalla l'equip prepara la seva resposta
Endevina, endevinalla... Variant joc de pati
El desenvolupament és idèntic al que ja hem explicat. Ara bé, en aquesta ocasió, col·loquem peons (per exemple) en comptes de cavalls i els movem amb un dau d'escacs, en funció de la cara resultant després de llançar-lo. Donem a l'alumnat els fulls de les endevinalles (sense les solucions, clar).
Deprés de llençar el dau l'equip estudia on portar el peó per tal d'aconseguir una captura
En cas d'encertar l'endevinalla enganxaran el número corresponent al costat de la mateixa i un membre del grup sortirà corrent a l'altra banda del pati (o un punt allunyat) on el dinamitzador/a haurà fixat prèviament sobre la paret o parets (en el nostre cas dos murs paral·lels distanciats l'un de l'altre) les imatges que il·lustren cadascuna de les solucions de les endevinalles. En retornar a la zona de joc principal si ha portat la imatge correcta el seu equip l'enganxarà al costat també de l'endevinalla i el número corresponents; si no fos la correcta haurà de tornar a la zona on hi ha fixades les imatges, fixar de nou la que erròniament ha portat i agafar-ne una altra.
Imatges de les solucions de les endevinalles abans de ser retallades i fixades en el pati
Adivina, adivinanza... Variante juego de patio
El desarrollo es idéntico al que ya hemos explicado. Ahora bien, en esta ocasión, colocamos peones (por ejemplo) en vez de caballos y los movemos con un dado de ajedrez, en función de la cara resultante después de lanzarlo. Entregamos a cada equipo las hojas con las adivinanzas (sin las soluciones, claro).
En caso de acertar la adivinanza engancharán el número correspondiente al lado de la misma y un miembro del grupo saldrá corriendo al otro bando del patio (o un punto alejado) donde el dinamizador/a habrá fijado previamente sobre la pared o paredes (en nuestro caso dos muros paralelos distanciados el uno del otro) las imágenes que ilustran cada una de las soluciones de las adivinanzas. Al volver a la zona de juego principal si ha traído la imagen correcta su equipo la enganchará al lado también de la adivinanza y el número correspondientes; si no fuese la correcta tendrá que regresar a la zona donde están fijadas las imágenes, fijar de nuevo la que erróneamente trajo y volver a coger otra.
Las imágenes ya recortadas se fijan en un punto alejado de la zona principal de juego
En cas d'encertar l'endevinalla un membre de l'equip surt corrent a per la imatge...
En caso de adivinar el acertijo un miembro del equipo sale corriendo a por la imagen...
Guanya l'equip que aconsegueix respondre bé totes les endevinalles i reunir totes les imatges o bé si n'aconsegueix més abans de concloure el joc.
Gana el equipo que consigue responder bien todas las adivinanzas y reunir todas las imágenes o bien si consigue más antes de concluir el juego.
Fulls de respostes d'un dels equips participants
Esperem que aquests jocs us hagin agradat. I els vostres comentaris i imatges si els poseu en pràctica!
Esperemos que estos juegos os hayan gustado. ¡Y vuestros comentarios e imágenes si los ponéis en práctica!
La Janelis mostra molt d'interés pels escacs i un ràpid aprenentatge del joc. En la darrera classe del primer trimestre oferia un desplegament aclaparador en la seva partida de tancament de sessió. Va saber resoldre una posició de mat en dues jugades aplicant magistralment el mat de l'escala que ja coneix perfectament. Aquí teniu la posició.
Juguen les negres i fan mat en dues jugades
Al rei blanc li queden poques caselles, cal anar amb molt de compte de no ofegar-lo.
Va portar la torre "b" a la primera fila per preparar el mat (si no hi tingués l'alfil ja seria mat). Les blanques, a continuació, van portar el seu rei a "h1", com podeu veure al següent diagrama.
Juguen les negres i fan escac i mat en una jugada
I, sense pensar-s'ho gaire perquè ja ho havia calculat abans...
Af1++ Escac doble i mat de l'escala
Per si no hi hagués prou el darrer dia de trimestre el grup de 4t B va gaudir de la zona creativa a l'hora de l'esbarjo. La Janelis va demostrar, una vegada més, que no se li escapa ni una. Fixeu-vos en la posició.
Juguen les blanques i aconsegueixen molt d'aventatge.
Les blanques han tret els seus cavalls i els seus alfils, han mogut dos peons centrals i han fet l'enroc. Les negres, per la seva part han mogut molts peons, han desplaçat una de les seves torres i no han tret cap dels seus cavalls, a més de deixar el seu rei en el centre havent perdut de moment un peó. La Janelis aprofita l'avinentesa de la mala col·locació de les peces negres. Com que he perdut la fotografia de la jugada mestra us ofereixo la imatge de la posició real de la partida i tot seguit us comentaré el seu desenllaç.
La Janelis amb peces blanques (roses) just abans de fer la seva jugada mestra.
La Janelis va portar el seu cavall a "h8" amençant la torre d'"f7", el seu contrincant va valer moure-la però ella li advertí de que no podia fer-ho, ja que l'alfil la clavava tenint al seu darrere el rei.
L'alfil d'"h5" clava la torre d'"f7" i l'ataca, juntament amb el cavall d'"h8"
Així doncs, en arribat el seu torn va capturar tranquil·lament la torre amb el cavall, restant protegit per l'alfil i amenaçant la dama negra.
Enhorabona, Janelis! Dues jugades mestres en poc temps. Una demostració d'una clara progressió i talent. Segueix així!!