La cientíca xinesa Tu Youyou |
diumenge, 27 de desembre del 2020
Cites confinades XXXV. Tu Youyou
dimarts, 8 de desembre del 2020
Congreso Virtual de Uruguay 2020
Aquest dissabte dia 12 de desembre tindrà lloc un esdeveniment únic fins a dia d'avui. Es celebrarà un gran congrès virtual que reunirà a més de cent ponents internacionals de parla hispana d'arreu. Hi haurà experts en matèries tan variades com l'art, la història, la coeducació, la reinsercció, l'atenció a la diversitat i, per descomptat, els escacs educatius i la seva didàctica, entre altres temàtiques. Per parlar-hi tindrem personalitats tan destacades com en Leontxo García, Manuel Azuaga, Miriam Monreal, Juan Luis Jaureguiberry, Lorena García, Juan Antonio Montero, Alejandro Oliva, Damaris Abarca, Luis Blasco de la Cruz, Joaquín Fernández Amigo, Juan Francisco López, Marta Amigó, Adriana Salazar i, com no, l'anfitrió i artífex d'aquesta espectacular trobada, Esteban Jaureguízar., entre moltes altres. Comptarem amb més amics i coneguts per aquí Catalunya com la Carme Saurina, el Ramon Pérez o el Jordi Prió. Organitza el Ministerio de Educación y Cultura de Uruguay.
Esteban Jaureguízar, ànima mater d'aquest extraordinari esdeveniment. |
dilluns, 7 de desembre del 2020
Expo Ajedrez San Fernando 2020
De l'1 al 25 d'octubre tingué lloc a San Fernando de Henares la Expo Ajedrez de San Fernando 2020. Una iniciativa encomiable i valenta liderada per l'incombustible Luis Gabriel Sánchez Tapia, promotor i monitor d'una llarga i exitosa trajectòria i membre del Club de Ajedrez San Fernando de Henares.
Del 1 al 25 de octubre tuvo lugar en San Fernando de Henares la Expo Ajedrez de San Fernando 2020. Una iniciativa encomiable y valiente liderada per el incombustible Luis Gabriel Sánchez Tapia, promotor y monitor de una larga y fructífera trayectoria, miembro del Club de Ajedrez San Fernando de Henares.
Luis Gabriel Sánchez Tapia en la sede del Club de Ajedrez San Fernando de Henares |
La Expo Ajedrez comptava amb una interessant exposició de jocs, obres d'art i documents variats relacionats tots ells amb el món de les 64 caselles, tenint la seva seu al Centro de Exposiciones Gabriela Celaya. A més a més, cada cap de setmana es programaren conferències també variades a càrrec de diverses personalitats rellevants dins del planeta escacs. La seu d'aquestes trobades tenia lloc al magnífic Teatro Auditorio Federico García Lorca. Durant les setmanes es van programar conferències online de temàtiques d'allò més variades, sempre tenint com a element referent els escacs: art, cultura, història, educacio, gestió...
Així lluïa amb la mostra una de les sales del Centro Cultural Gabriel Celaya |
El Centro Cultural Gabriel Celaya acogió la muestra de la Expo Ajedrez |
La Expo Ajedrez contaba con una interesante exposición de juegos, obras de arte y documentos variados todos ellos relacionados con el mundo de las 64 casillas, teniendo su sede en el Centro de Exposiciones Gabriela Celaya. Además, cada fin de semana se programaron conferencias también variadas a cargo de diversas personalidades relevantes del planeta ajedrez. La sede de estos encuentros tuvieron lugar en el magnífico Teatro Auditorio Federico García Lorca. Durante las semanas se programaron conferencias online de temáticas muy diversas, siempre teniendo como elemento referente el ajedrez: arte, cultura, historia, educación, gestión...
Teatro Auditorio del Centro de Exposiciones Gabriel Celaya, sede principal de la Expo. |
La situació que vivim ja fa uns quants mesos va deslluir en part l'extraordinària iniciativa, es van haver d'ajornar i, en algun cas cancel·lar, alguns dels actes previstos. A més a més la Expo coincidí en el temps amb el confinament perimetral de la Comunitat de Madrid. En qualsevol cas hi van haver conferències i intervencions presencials de: Javier Corpa (alcalde de San Fernando); David Moreno (regidor de Cultura de San Fernando); Francisco Lombardo (regidor d'esports de San Fernando); Emilio Haro (president del Club de Ajedrez San Fernando); Cristian Aranda i José Manuel Pérez (Mestres FIDE), el mateix Luis Gabriel Sánchez Tapia i, clausurant la Expo, Álvaro van den Brule (Ajedrez sin Fronteras).
Darrera jornada de la Expo Ajedrez San Fernando 2020 |
La situación que vivimos hace ya unos cuantos meses deslució en parte la extraordinaria iniciativa, se tuvieron que posponer y, en algún caso cancelar, algunos de los actos previstos. Además la Expo coincidió en el tiempo con el confinamiento perimetral de la Comunidad de Madrid. En cualquier caso hubo conferencias e intervenciones presenciales de: Javier Corpa (alcalde de San Fernando); David Moreno (concejal de Cultura de San Fernando); Francisco Lombardo (concejal de deportes de San Fernando); Emilio Haro (presidente del Club de Ajedrez San Fernando); Cristian Aranda y José Manuel Pérez (Maestros FIDE), el mismo Luis Gabriel Sánchez Tapia y, clausurando la Expo, Álvaro van den Brule (Ajedrez sin Fronteras).
Cartell que anunciava les principals activitats presencials de la Expo Ajedrez |
Pel que fa a les ponències online es va aconseguir reunir un estol molt important i variat de destacades figures: Eugene Salomon, Ricardo Lamarca, Daniel Muñoz, Miguel Laura, Luis Blasco, Juan Carlos Chacón, Juan Ramón Jerez, Juan Francisco López, David Vivancos, Lucas Hoyas, Esteban Jaureguízar, Razvan Iagar i qui sotscriu aquestes línies, entre d'altres. Totes les reunions van ser convocades en un mateix enllaç de meet, però malauradament cap d'elles no va ser enregistrada. Per aquest motiu dies més tard i, després de que algunes persones em demanessin el link per poder asistir en diferit a la meva xerrada, vam acordar amb la meva amiga Miriam Monreal, de repetir-la i enregistrar-la amb la plataforma zoom, convidant, como no podia ser d'una altra manera, a en Luis Gabriel Sánchez Tapia, l'ànima d'aquesta Expo. Avui us la podem oferir per fi.
Les simultànies es van poder celebrar amb les corresponents mesures de seguretat. |
Por lo que se refiere a las ponencias online se consiguió reunir a un importante y variado equipo de figuras: Eugene Salomon, Ricardo Lamarca, Daniel Muñoz, Miguel Laura, Luis Blasco, Juan Carlos Chacón, Juan Ramón Jerez, Juan Francisco López, David Vivancos, Lucas Hoyas, Esteban Jaureguízar, Razvan Iagar y quien suscribe estas líneas, entre otros. Todas las reuniones fueron convocadas en un mismo enlace de meet, pero desafortunadamente ninguna de ellas quedó grabada. Por este motivo días más tarde y, después de que algunas personas me solicitaran el link para poder asistir en diferido a mi charla, acordamos con mi amiga Miriam Monreal, repetirla y grabarla con la plataforma zoom, invitando, como no podía ser de otra manera a Luis Gabriel Sánchez Tapia, alma mater de la Expo. Hoy por fin os la podemos ofrecer.
Estampas de ajedrez educativo
La presentació
Estampas de ajedrez educativo és el títol de la ponència que vaig oferir, dies després de l'entrevista que em van fer per Chess sin fronteras. Vaig optar per exposar un treball més pràctic i de manera més àgil (quedà una mica menys àgil en la gravació) mitjançant una presentació molt senzilla a partir exclusivament d'imatges. És una mostra esquemàtica de didàctica dels escacs de tipus interdisciplinar, transversal i globalitzada.
Estampas de ajedrez educativo. by Xavier Garcia Bou
Estampas de ajedrez educativo es el título de la ponencia que ofrecí, días después de la entrevista que concedí para Chess sin fronteras. Opté por exponer un trabajo más práctico y de manera más ágil (algo menos ágil quedó en la grabación) mediante una presentación muy sencilla a partir exclusivamente de imágenes. Es una muestra esquemática de didáctica del ajedrez de tipo interdisciplinar, transversal y globalizada.
El vídeo
Després de les protocolàries presentacions la ponència comença al minut 3 del vídeo i conclou aproximadament al minut 51. En acabat intervenen en Luis Gabriel Sánchez i la Miriam Monreal per fer les seves respectives valoracions i reflexions finals.
Tras las protocolarias presentaciones la ponencia empieza en el minuto 3 del vídeo y concluye aproximadamente en el minut 51. Al finalizar intervenen Luis Gabriel Sánchez y Miriam Monreal para compartir sus respectivas valoraciones i reflexiones finales.
Agraïments
Agrair una vegada més l'extraordinària iniciativa, l'empenta i la valentia d'en Luis Gabriel Sánchez, també l'oportunitat brindada, així com la sempre bona predisposició de la també incansable i generosa Miriam Monreal. Les fotografies han estat facilitades per en Luis Gabriel Sánchez.
Agradecer una vez más la extraordinaria iniciativa, la autodeterminación y la valentía de Luis Gabriel Sánchez, también la oportunidad brindada, así como la siempre buena predisposición de la también incansable y generosa Miriam Monreal. Las fotografías han sido facilitadas por Luis Gabriel Sánchez.
dilluns, 30 de novembre del 2020
Jocs de llengua I. Agudes i planes
Aquests dies hem estat jugant a les classes d'escacs de 4t a jocs transversals de llengua. A suggeriment de l'Anabel estem repassant i reforçant alguns dels continguts de llengua catalana. Avui us en presentem els jocs que hem preparat entre la Lorena, la mateixa Anabel i un servidor. A més a més de portar els seus grups excel·lentment m'encanta la seva iniciativa i l'ús lúdic, educatiu i transversal que imprimeixen a les seves pròpies classes gràcies als escacs.
Grup B de 4t B capturant paraules planes i paraules agudes |
Estos días hemos estado jugando en las clases de ajedrez de 4º a juegos transversales de lengua. A sugerencia de la maestra Anabel estamos repasando y reforzando algunos de los contenidos de lengua catalana. Hoy os presentamos los juegos que hemos preparado entre Lorena, la misma Anabel y un servidor. Además de llevar a sus grupos de manera excelente me encanta la iniciativa y el uso lúdico, educativo y transversal que imprimen en sus propias clases a partir del ajedrez.
Preparació del material. Agudes i planes
Es reparteix a tot l'alumnat una graella de 4x2 que ha d'emplenar amb quatre paraules planes i quatre paraules agudes, procurant fer bona lletra, clara i llegible i sense cap error ortogràfic.
Preparació del material. |
Se reparte a todo el alumnado una tabla de 4x2 que ha de completar con cuatro palabras llanas y cuatro palabras agudas, procurando hacer buena letra, clara y legible y sin ningún error ortográfico.
Preparación del material (en catalán fútbol es una palabra aguda: futbol) |
A continuació les paraules es retallen pels requadres a fi de separar-les.
Las palabras se recortan por los recuadros con el fin de separarlas. |
Posició inicial i desenvolupament del joc: Paraules planes /paraules agudes
Les paraules de tots dos alumnes/jugador/es es distribueixen pel tauler. Un dels dos jugadors capturarà les vuit paraules agudes i l'altre capturarà les vuit paraules planes. Les peces emprades podran passar per sobre de qualsevol paraula però no es podran capturar entre elles ni saltar una per sobre de l'altra. Guanya el joc qui aconsegueixi capturar primer les vuit paraules que li corresponen. Després d'una primera partida amb una peça per banda hem introduit daus (la peça es mou segons la cara del dau resultant).
Posició inicial del joc amb variant de dau. La peça es mou segons la cara del dau resultant. Posición inicial del juego con variante dado. La pieza se mueve según la cara del dado resultante. |
Las palabras de ambos alumnos/jugadores/as se distribuyen por el tablero. Uno de los dos jugadores intentará capturar las ocho palabras agudas y el otro hará lo propio con las ocho palabras llanas. Las piezas utilizadas podrán pasar por encima de cualquier palabra pero no se podrán capturar entre ellas ni saltar una por encima de la otra. Gana el juego quien consiga capturar primero las ocho palabras que le corresponden. Después de una primera partida con una pieza por banda hemos introducido dados (la pieza se mueve según la cara del dado resultante).
La concentració i l'entreteniment es respiraven a les classes durant el joc. |
Concentración en el aula, diversión y, por momentos, tensión durante los juegos.
Joc per equips i relleus
En la mateixa sessió hem sortit al pati, prèviament hem fet dos equips: un de paraules planes i un altre de paraules agudes. Tots dos conjunts s'han situat a les taules de pícnic que resten en paral·lel en el pati de primària. Uns quants metres més enllà hem escampat per terra totes les paraules retallades. Fent curses de relleus durant un temps de tres minuts, un membre de cada equip sortia a recollir cada vegada una paraula per al seu equip (l'equip de les agudes recollia paraules agudes i l'equip de les planes paraules planes) per dipositar-la en una caixa o bé un pot situats en la tercera de les nostres taules de pícnic. Es tracta de recollir més paraules que l'altre equip però fixant-se molt bé a agafar el tipus de paraula que pertoca.
A la recerca de les "paraules perdudes" |
En la misma sesión hemos salido al patio, previamente hemos hecho dos equipos: uno de palabras llanas y otro de palabras agudas. Los dos conjuntos se han situado en las mesas de pícnic que restan en paralelo en el patio de primaria. Unos cuantos metros más allá hemos esparcido por el suelo todas las palabras recortadas. Mediante carreras de relevos durante un tiempo de tres minutos, un miembro de cada equipo salía a recoger cada vez una palabra para su equipo (el equipo de las agudas recogía palabras agudas y el equipo de las llanas palabras llanas) para dipositarla en una caja o bien en un pote situados en la tercera de nuestras mesas de pícnic. Se trata de recoger más palabras que el otro equipo pero fijándose muy bien en coger el tipo de palabra que corresponde.
Mireu amb quina intensitat s'han viscut aquestes curses:
Una vegada acabades les curses hem fet el recompte de les paraules recollides i les hem col·locat aleatòriament sobre un tauler. En aquesta ocasió hem jugat per equips emprant un peó per costat i un dau que ens indicava com els havíem de moure en cada ocasió. En aquesta partida l'equip de les agudes havia de capturar les paraules planes; mentre que l'equip de les planes havia de capturar les paraules agudes. Guanyaria l'equip que primer capturés totes les paraules que els hi corresponia. Per aquest motiu calia ser ràpid i efectiu a l'hora de recollir prèviament les paraules, a fi de forçar a l'equip contrari a capturar-ne més.
Equipo de las palabras agudas pensando en capturar alguna palabra llana. |
Podem afegir un nou jugador/a que capturi "esdrúixoles". Podemos añadir un nuevo jugador/a que capture "esdrújulas". |
Tot jugant a microbis i bacteris |
Justo al día siguiente de la primera de las sesiones de ajedrez y lengua en la classe de 4º A, Anabel me compartía algunas de las fotografías de la actividad bacterias y microbios. Se trata de un juego parecido a los que hemos conocido hoy pero, en vez de capturar palabras llanas o bien agudas se capturan ejemplos de bacterias o ejemplos de microbios, en un trabajo de aula de medio natural. Ambos jugadores/as han de capturar cuantas más bacterias o microbios mejor,. Para validar la captura hay que acertar la modalidad de ser vivo que corresponda en cada caso, si no se acierta no puede completarse y además se pierde el turno de jugada. Como no podía ser de otra manera, ¡nuestros alumnos/as lo han pasado genial!
dijous, 19 de novembre del 2020
Jugades mestres XIV. La jugada de l'Antonio
El passat dia 7 de novembre es jugaven partides a la classe d'escacs de 6è A després d'enviar per correu electrònic les respostes del repte del mes. Quina va ser la meva sorpresa quan vaig veure a l'Antonio moure amb tota tranquil·litat, en el seu torn de jugada, com qui no vol la cosa, en la posició que ara us presento.
Juguen les negres i aconsegueixen un aventatge decisiu
L'Antonio va jugar magistralment en aquesta posició. |
Efectivament, poc després de fer-la, semblava poc conscient de que la seva maniobra constituïa una autèntica jugada mestra: ni més ni menys que una triple amenaça!! Després de que les blanques protegissin el seu rei va capturar la dama blanca.
L'Antonio després de jugar Cc2+ (la foto no capta la torre d'a1, triple amenaça!!) |
Moltes felicitats, Antonio!! De ben segur que en faràs moltes més de jugades mestres!!
dissabte, 14 de novembre del 2020
Caballos: radios y relojes
Aquests dies hem introduit a les classes de tercer l'última peça que ens faltava: el cavall. Hem sortit al pati i hem saltat al tauler gegant, tot treballant els punts cardinals, els números del rellotge i les parts principals del cercle.
Muntant el cercle amb taps de retolador al tauler gegant. |
Estos días hemos introducido en las clases de tercero la última pieza que nos faltaba: el caballo. Hemos salido al patio y hemos saltado en el tablero gigante, trabajando los puntos cardinales, los números del reloj y la partes principales de la circunferencia.
Primer de tot hem situat peons al tauler mural a les caselles on hi podia saltar un cavall situat al centre de l'escaquer. Hem fet el mateix amb una imatge projectada a la pissarra digital que representava la situació inicial del cavall i hem marcat les caselles on podia saltar, a continuació hem unit aquestes caselles traçant una circumferència. Tot seguit hi hem situat els punts cardinals (nord, sud, est i oest) dins d'aquest mateix cercle.
Cercle del cavall (simulació) i punts cardinals. Círculo del caballo (simulación) y puntos cardinales. |
En primer lugar hemos situado los peones en el tablero mural en las casillas en las cuales podría saltar un caballo situado en el centro. Lo mismo hemos realizado mediante una imagen proyectada en la pizarra digital que representaba la situación inicial del caballo, en el centro del tablero, hemos marcado las casillas donde podría saltar y, a continuación, hemos unido estas casillas trazando una circunferencia. Seguidamente hemos situado los puntos cardinales (norte, sur, este y oeste) dentro del mismo círculo.
Després hem parlat dels rellotges i de les seves formes. Hi hem observat les similituds respecte el cercle del cavall. Les dotze caselles per on passa coincideixen amb els dotze números del rellotge. I, justament, no hi salta precisament, a les caselles que marquen els punts cardinals, que tenen el mateix color que la casella on es troba. Parlem dels radis i els definim, així com del cercle i del centre del cercle.
Dibuixa un cavall al centre i els radis que l'uneixen als números del rellotge on podria saltar. Dibuja un caballo en el centro y los radios que lo unen a los números del reloj donde podria saltar. |
Después hemos hablado de los relojes y de sus formas, viendo diferentes ejemplos. Hemos observado las similitudes con respecto al círculo del caballo. Las doce casillas por donde paasa coinciden con los doce números del reloj. Y, justamente, el caballo no salta precisamente, a las casillas que marcan los puntos cardinales, que tienen el mismo color que la casilla en la que se encuentra. Hablamos de los radios y los definimos, así como también del círculo y del centro del círculo.
Parlem de la eina compàs i, en el tauler gegant, simulem traçar-hi un cercle (deixem taps per les caselles del cercle amb radi 2 -dues caselles-). L'ideal per fer l'activitat és tenir un tauler gegant pintat a terra, o bé tenir un terra d'escacs (rajoles o combinació amb vinil adhesiu). El compàs es munta amb fil, al qual se li lliga un tap, que substituiria a un guix en el cas del tauler pintat a terra o bé del terra d'escacs. En el nostre cas hem deixat taps vermells a les caselles on no pot saltar el cavall i taps verds a les caselles on sí que hi pot saltar. Mentre muntem el cercle repassem les parts del cercle, els punts cardinals i els números del rellotge. Tot seguit ja podem saltar com si fóssim cavalls.
Hablamos de la herramienta compás y, en el tablero gigante, simulamos trazar un círculo (dejamos tapones para las casillas del círculo de radio 2 -dos casillas-). Lo ideal para realizar la actividad es disponer de un tablero gigante pintado en el suelo, o bien disponer de un suelo de ajedrez (baldosas o su combinación con vinilo adhesivo). El compás se monta con hilo, al cual se le ata un tapón, que sustituiría a una tiza en el caso del tablero pintado en el suelo o bien en el suelo de ajedrez. En nuestro caso hemos dejado tapones rojos para las casillas donde no puede saltar el caballo y tapones verdes para las casillas donde sí que puede saltar. Mientras montamos el círculo repasamos sus partes, los puntos cardinales y los números del reloj. A continuación ya podemos saltar como si fuéramos caballos.
El porxo ens ha permés fer l'activitat els dies de pluja. El porche nos ha permitido realizar la actividad los días de lluvia. |
Podeu veure què bé que ens ho passem!! El cavall salta a les vuit caselles des d'una casella central on hi retorna cada vegada després de cada salt.
Part del material preparat per a la sessió de cavalls. Parte del material preparado para la sesión de caballos. |
Después de practicar el salto del caballo hemos disfrutado de variados juegos con caballos con nuestras piezas y tableros. Los días que el buen tiempo nos ha acompañado hemos jugado en las mesas de pícnic y, en otras ocasiones, lo hemos hecho en el porche o bien en clase.
El porxo del gimnàs ha esdevingut un espai molt agradable de joc. El porche del gimnasio ha resultado muy agradable para la práctica del juego. |
diumenge, 8 de novembre del 2020
Jugades mestres XIII. La jugada de l'Aslam
Aquest dijous li tocava la zona creativa del pati, a l'hora de l'esbarjo, a la classe de 4t B. S'hi van jugar tres partides. En una d'elles ho feia l'Aslam, que gaudia de força aventatge quan es presentà la posició que, a continuació, us mostro.
Juguen les negres i amplien encara més el seu aventatge.
Posició que va resoldre l'Aslam amb brillantor |
L'Aslam va capturar el cavall d'f6 amb l'alfil i, tot seguit, el seu oponent es va disposar, per la seva banda, a capturar també l'alfil amb el peó de g6. Però l'Aslam sabia molt bé el que es feia i li advertí: - No pots, t'estic fent escac amb la torre!
L'Aslam després de jugar Axf6+ (escac a la descoberta) |
Molt bé, Aslam!! Sense haver presentat encara a classe aquest tipus de jugada acabaves de fer un escac a la descoberta. El teu joc segueix millorant i, de ben segur, que després d'aquesta en faràs moltes més de jugades mestres. Felicitats!!
dimarts, 27 d’octubre del 2020
Jugades mestres
Hem estrenat un nou mural a l'escola. El mural de JUGADES MESTRES. Per ara mostra les jugades mestres que es van produir el curs passat, durant les partides que juguem a classe en la sessió d'escacs i que vam comentar en aquest bloc.
Hemos estrenado un nuevo mural en la escuela. El mural de JUGADAS MAESTRAS. Por muestra las jugadas maestras que se produjeron el curso pasado, durante las partidas que se jugaron en clase durante las sesiones de ajedrez y que fueron comentadas en su momento en este blog.
Nou mural a l'escola de JUGADES MESTRES |
El curs passat teníem pendent crear aquest mural i penjar-lo, però la COVID-19 ens va fer confinar-nos i aparcar les nostres intencions. Enguany hem recuperat la idea i ja el tenim a l'escola. Són 7 jugades mestres de 7 alumnes de l'escola. Si voleu veure molt millor cadascuna de les jugades tot seguit podeu consultar els articles on són presentades i comentades:
El curso pasado teníamos pendiente crear este mural y colgarlo, pero la COVID-19 nos obligó a confinarnos y a aparcar nuestras intenciones. Recientemente hemos recuperado la idea y ya lo tenemos terminado. Siete jugadas maestras de siete alumnos/as de la escuela. Si queréis ver mucho mejor cada una de estas jugadas podéis consultar los artículos en los cuáles son presentadas y comentadas:
La jugada del Manuel: escac doble i mat / jaque doble y mate
La jugada de la Paula: doble amenaça / doble amenaza
La jugada del Nicky: escac a la descoberta / jaque a la descubierta
La jugada de la Safae: clavada i mat / clavada y mate
La jugada del Diego: escac doble i mat / jaque doble y mate
La jugada de la Wiam: doble amenaça / doble amenaza
La jugada de la Yubi: escac a la descoberta / jaque a la descubierta
Amb aquest mural pretenem destacar la bona aplicació durant les vostres partides dels conceptes treballats a classe. Si pot ser també, a seguir buscant i trobar les millors jugades possibles durant el joc i, de pas, donar-vos seguretat i confiança. Podeu aconseguir-ho!! Els espais d'aprenentatge de l'escola no són exclusivament les aules. D'aquesta manera recordem el que fem a classe i mostrem a tothom que ens visita una part del que tractem a l'aula d'escacs. Al llarg del curs esperem renovar-lo amb les noves jugades mestres que aneu aconseguint.
Con este mural pretendemos destacar la buena aplicación durante vuestras partidas de los conceptos trabajados en clase. Si puede ser también, animaros a seguir buscando y a encontrar las mejores jugadas posibles durante el juego y, de paso, daros seguridad y confianza. ¡Podéis conseguirlo! Los espacios de aprendizaje de la escuela no son exclusivamente las aulas. Así pues, recordamos lo que hacemos en clase y mostramos a todos quienes nos visitan una parte de lo que tratamos en nuestra aula de ajedrez. A lo largo del curso esperamos renovarlo con las nuevas jugadas maestras que vayáis consiguiendo.